Site icon TUHAU BAMBANGAN

Kenaikan harga bahan kimia pertanian bebankan petani -Jeffrey

KUALA LUMPUR: Harga racun rumpai, baja dan bahan kimia telah meningkat sehingga 20% akibat bekalan yang terhad.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Dr Jeffrey Kitingan berkata, kenaikan itu juga disebabkan oleh permintan yang tinggi dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berterusan.

“Walaupun Sabah mendapat sebahagian besar racun rumpai dan baja dari negara India dan China. Masalahnya ialah, akibat dari pelaksanaan PKP, kita lambat menerima bekalan bahan berkenaan seterusnya menyebabkan harga tempatan naik.

“Kenaikan caj pengangkutan memburukkan lagi keadaan ini,”katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Jeffrey yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan berkata, kos bahan mentah yang digunakan untuk menghasilkan tanaman turut meningkat dengan pesat.

Sebilangan besar bahan mentah berkenaan berasal dari negara China dan India.

“Pada masa ini, Malaysia mengalami kekurangan bekalan racun rumpai dan bekalan baja, bagaimanapun permintaan terhadap produk itu tidak menurun,” katanya.

Menurutnya, banyak aduan diterima mengenai kenaikan harga mendadak terhadap bekalan terbabit.

“Oleh itu, saya berharap Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan mengambil tindakan cepat untuk mengawal harga racun rumpai, baja, dan bahan kimia pertanian.

“Pada masa yang sama, saya berharap kedai-kedai pertubuhan petani dibawah Kementerian Pertanian dan Industri Makanan persekutuan dapat membantu petani dengan menjual bahan kimia pertanian serta baja dengan harga lebih berpatutan,”katanya.

Sumber: UB

Exit mobile version