Site icon TUHAU BAMBANGAN

Brunei Kembali Mencatatkan 314 Kes Covid-19 Harian Tertinggi

Brunei melaporkan 314 kes Covid-19 baru pada hari Ahad, satu lagi catatan harian meningkat, menjadikan jumlah nasional menjadi 1,769.

Menurut Kementerian Kesihatan Brunei, kes baru itu merangkumi 308 jangkitan tempatan dan enam kes import. Walaupun sumber jangkitan 141 kes tempatan masih dalam siasatan, 141 berkaitan dengan 14 kelompok aktif yang sudah dikenal pasti dan 26 berkaitan dengan empat kelompok baru yang disahkan pada hari Ahad.

Ini menandakan hari keempat berturut-turut bahawa kes harian melebihi 100.

Semua kes baru dalam kelompok aktif adalah individu yang kini dikuarantin dan didapati bersentuhan dengan beberapa kes yang telah disahkan.

Pada masa ini terdapat 1,346 kes aktif yang dirawat dan dipantau di Pusat Pengasingan Nasional, dengan empat daripadanya dalam keadaan kritikal memerlukan bantuan pernafasan dan 21 yang lain dalam pemantauan rapi.

Sebelum mengesan tujuh kes tempatan pada 7 Ogos, Brunei telah mencatat 457 hari tanpa jangkitan masyarakat.

Kementerian kesihatan mengatakan pusat pandu lalu ujian sapu Covid-19 (swab test) akan mula beroperasi pada hari Isnin untuk meningkatkan keupayaan ujian.

Brunei juga melaporkan 64 kes telah sembuh pada hari Ahad. Sejumlah 419 pesakit pulih dan empat kematian berkaitan Covid dilaporkan setakat ini di Brunei.

Sumber : Xinhuanet

Exit mobile version