Site icon TUHAU BAMBANGAN

KREN PEMBINAAN TERBAKAR DAN TERHEMPAS SEBELUM HENTAM BANGUNAN LAIN

Sebuah kren besar di bangunan tinggi terbakar dan sebahagiannya tumbang di New York City pada pagi Rabu.

Pihak berkuasa berkata, dua anggota bomba dan sekurang-kurangnya empat orang awam mengalami kecederaan ringan apabila kebakaran berlaku sekitar jam 7:30 pagi.

Kren itu berada di atas bangunan dalam pembinaan, terletak di 10th Avenue dan West 41st Street. Pegawai berkata bangunan itu setinggi kira-kira 45 tingkat.

Gambar dan video yang disiarkan di media sosial menunjukkan api meletup dari petak enjin kren itu ratusan kaki di atas paras jalan.

Kren itu membawa 16 tan konkrit dan kebakaran tersebut menyebabkan kabel yang menahan konkrit telah terputus.

Ledakan kren itu berayun seperti tukul besi, menghiris bangunan jiran, sebelum kedua-duanya dan konkrit runtuh ke jalan di bawah.

“Seperti yang anda boleh lihat daripada serpihan di jalan, ini mungkin lebih teruk,” kata Datuk Bandar Eric Adams sambil menyatakan bahawa jalan pada waktu pagi itu sering dipenuhi pejalan kaki, kereta dan bas.

Pegawai berkata, pengendali kren berada di situ ketika kebakaran berlaku tetapi tidak dapat memadamkannya dan terpaksa berpindah. Beliau berjaya melarikan diri dengan selamat.

Dalam beberapa minit, anggota bomba kelihatan menembak air ke arah api dari balkoni bangunan bersebelahan.

Lebih daripada 200 pegawai polis dan bomba menyerbu ke seluruh tempat kejadian. 10th Avenue kini ditutup atas sebab keselamatan sehingga diberitahu kelak.

Pegawai berkata terdapat satu pengendali kren dan kira-kira 50 orang bekerja berhampiran kren pada hari biasa.

Pihak berkuasa tempatan berkata mereka merancang untuk menyiasat integriti struktur bangunan yang sedang dalam pembinaan.

Lokasi ini berhampiran Terminal Bas Port Authority dan pintu masuk ke Terowong Lincoln, yang membawa trafik auto ke dan dari New Jersey di bawah Sungai Hudson.

Exit mobile version