Site icon TUHAU BAMBANGAN

DUN SABAH: BERI LATIHAN KHUSUS KEPADA PEGAWAI PERKHIDMATAN PELANGGAN DI SEMUA JABATAN

KOTA KINABALU: Pegawai perkhidmatan pelanggan atau ‘Costumer Service’ di semua jabatan kerajaan negeri mahu pun persekutuan dan khususnya Jabatan Ari Negeri Sabah (JANS) disaran agar diberi latihan secara khusus.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjong Kapor, Chong Chen Bin berkata, ia adalah bagi memberi latihan kepada petugas terlibat untuk berdepan dengan pengguna yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan yang diterima.

“Saya selalu dengar pengguna marah apabila JANS Careline Center sangat tidak mesra pelanggan. Saya sendiri sudah cuba menghubungi talian tersebut tapi tidak permah dijawab sehingga memaksa saya berhubung dengan pegawai atasan mereka di peringkat daerah.

“Mungkin mereka takut atau sudah tidak sanggup berhadapan dengan api kemarahan pengguna. Namun, mereka ini dibayar gaji untuk melakukan tugasan sedemikian maka tiada alasan untuk mereka berhadapan dengan pelanggan mereka.

“Sama juga di platform media sosial, ruangan komen di Facebook telah dinyah aktif,” katanya semasa membahas Dasar Kerajaan pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Dalam pada itu, Chen Bin turut memohon kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Shahelmey Yahya dapat mempertimbangkan agar memberi latihan khusus kepada pegawai bahagian perkhidmatan pelanggan khususnya di Jabatan Air Negeri Sabah.

Beliau yakin masalah ini dapat diatasi dan dikawal sebaiknya jika barisan hadapan dalam JANS mampu mengawal kebanyakan aduan daripada pengguna.

Chen Bin sebaliknya memuji pegawai perkhidmatan pelanggan dari Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) yang lebih proaktif selain memberi respon pada setiap aduan yang dikemukakan.

“Cuma masalahnya, saya lihat isu teknikal dalam SESB ini sudah terlalu uzur dan perlu pembaharuan.

“Saya cadangkan agar SESB melaporkan setiap masalah teknikal yang memerlukan dana besar dengan mengajukan kepada pihak kerajaan untuk peruntukan,” jelasnya.

Exit mobile version