Site icon TUHAU BAMBANGAN

PSIKOLOGI KENAPA LELAKI BERJANGGUT KELIHATAN MENARIK DAN LEBIH YAKIN

Mengapa lelaki tumbuhkan janggut?

Menurut tinjauan yang dilakukan bagi pihak syarikat penjagaan janggut Honest Amish, lelaki berasa lebih yakin dengan janggut. Malah, tinjauan menunjukkan bahawa satu daripada lima lelaki akan berhenti bercinta selama setahun untuk mencapai janggut yang sempurna.

Walaupun kebanyakan lelaki tidak akan melepaskan hubungan seks demi janggut yang sempurna, ia tidak bermakna bahawa sebahagian besar daripada mereka tidak menginginkan janggut. Bagi lelaki, janggut mereka serupa dengan perasaan wanita yang mementingkan rambut, berat badan, kulit atau buah dada mereka. Janggut juga mampu menghancurkan harga diri seorang lelaki.

Sungguh menarik bagaimana sedikit rambut muka boleh mengubah pendapat lelaki tentang dirinya sendiri.

Close up beauty portrait of a concentrated young bearded man looking at camera isolated over white background

Apa Sains Katakan Tentang Lelaki Yang Berjanggut?

Pakar psikologi menemui fenomena ini dan menjelaskan mengapa janggut adalah bahagian penting dalam imej lelaki. Teruskan membaca untuk mengetahui apa yang mereka temui.

1. JANGGUT MERUPAKAN TANDA KEJANTANAN SEORANG LELAKI

Lelaki melihat janggut sebagai simbol dominasi, memberi mereka kekuatan dan keyakinan. Janggut adalah kesan sampingan testosteron, hormon lelaki yang bertanggungjawab untuk banyak fungsi maskulin dalam badan. Walaupun masyarakat melihat lelaki berjanggut sebagai lebih agresif, penampilan boleh menipu. Menambahkan senyuman boleh melembutkan kehadiran janggut, menjadikan lelaki kelihatan lebih boleh dipercayai dan mesra. Penemuan ini menjelaskan mengapa lelaki berasa lebih jantan dengan janggut, kerana masyarakat memperlakukan mereka seperti mereka lebih maskulin.

2. WANITA LEBIH TERTARIK DENGAN LELAKI BERJANGGUT

Lelaki mungkin berasa lebih menarik dengan janggut kerana banyak kajian telah menunjukkan bahawa wanita menyukai lelaki dengan rambut muka. Ini mungkin kerana janggut pada asalnya merupakan ciri hiasan untuk menarik minat lawan jenis, seperti yang dicadangkan oleh Darwin. Sejak zaman prasejarah, wanita tertarik kepada lelaki berjanggut, yang membawa kepada kejayaan evolusi dan keyakinan diri mereka. Menumbuhkan janggut adalah cadangan yang bagus untuk lelaki yang ingin menarik lebih ramai wanita, tetapi penting untuk memastikannya kemas untuk faedah maksimum.

3. JANGGUT BOLEH MENYEMBUNYIKAN CIRI-CIRI YANG TIDAK DISUKAI LELAKI TENTANG DIRINYA

Lelaki boleh menggunakan rambut muka seperti ‘alat solekan’ untuk menutup perkara yang mereka tidak suka tentang kulit mereka, seperti jerawat, parut atau perubahan warna. Dengan menyambungkan janggut mereka ke jambang, mereka boleh mencapai liputan penuh. Janggut yang dijaga dengan baik juga boleh membuatkan sisi muka lebih menarik, meningkatkan daya fungsi mata, dan juga membentuk semula muka kepada bentuk yang lebih menarik, berfungsi sama seperti pembedahan kosmetik tanpa memerlukan pembedahan sebenar. Tahap kawalan ke atas penampilan mereka ini boleh meningkatkan keyakinan diri lelaki dan membuatkan mereka berasa lebih menarik.

4. DIDALAM AJARAN SESETENGAH AGAMA, MEMOTONG JANGGUT DIANGGAP BERDOSA

Agama sebenarnya boleh memainkan peranan besar dalam keyakinan dan daya tarikan lelaki. Dalam banyak agama, rambut muka dianggap suci dan tidak memotongnya boleh menjadi tanda pengabdian. Ini boleh meningkatkan keyakinan seseorang lelaki dan membuatkan dia berasa lebih berjaya dalam agamanya. Wanita sering tertarik kepada lelaki yang yakin dan berjaya, tanpa mengira jenis kuasa yang mereka pegang, jadi kuasa agama seorang lelaki boleh menjadikannya lebih menarik kepada wanita dalam komuniti itu.

5. LELAKI BERJANGGUT DIANGGAP LEBIH CEKAP TERUTAMANYA SEBAGAI KETUA RUMAH TANGGA

Idea bahawa rambut muka menjadikan seorang lelaki menjadi orang yang lebih baik hanyalah pendapat dan tidak semestinya benar. Walau bagaimanapun, persepsi memainkan peranan dalam situasi tertentu, seperti ketika seorang lelaki sedang mencari pekerjaan atau seorang wanita sedang mencari pasangan. Seorang lelaki berjanggut mungkin diperlakukan secara berbeza, walaupun oleh keluarga dan rakan-rakan, dan dianggap sebagai lebih bijak, yakin, kuat, dan unggul. Kaedah ini boleh meningkatkan keyakinan lelaki dan membuatkan dia berasa lebih menarik.

Akhir Sekali, Mengapa Janggut Membuatkan Lelaki Berasa Lebih Menarik?

Janggut adalah lebih daripada sekadar rambut muka kepada lelaki, ia membuatkan mereka berasa lebih maskulin, yakin dan menarik. Walau bagaimanapun, kebanyakan persepsi ini adalah disebabkan oleh pandangan masyarakat terhadap lelaki berjanggut dan cara mereka dilayan. Ini tidak bermakna lelaki yang dicukur bersih kurang berjaya atau tidak menarik. Janggut hanyalah satu trend, dan mungkin tidak akan kekal selama-lamanya. Walau bagaimanapun, buat masa ini, lelaki berjanggut akan terus berasa mereka berada di puncak dunia.

Exit mobile version