Site icon TUHAU BAMBANGAN

MANUSIA “BAKAL HIDUP ABADI MENJELANG 2031” RAMAL PAKAR SAINS FUTURIS

Seorang saintis mendakwa kita berada di puncak transformasi teknologi yang besar, yang akan menyaksikan kehidupan kita diubah secara drastik dengan keupayaan untuk memuat naik pemikiran kita malah berpotensi hidup selama-lamanya.

Sains fiksyen menjadi realiti

Seorang saintis mendakwa bahawa manusia hampir untuk memecahkan kod kepada keabadian dan bahkan boleh berlaku dalam dekad akan datang.

Pakar futuris dan saintis komputer Ray Kurzweil percaya manusia berada di ambang penguasaan kecerdasan buatan (AI), dan apabila ini dicapai, tidak ada lagi keperluan untuk manusia untuk hidup dalam badan fizikal mereka.

Apa yang lebih memeranjatkan lagi, Kurzweil mendakwa pencapaian seperti itu boleh dilakukan seawal tahun 2030.

Pakar itu sebelum ini telah membuat beberapa ramalan tepat yang mengejutkan tentang teknologi.

Pada tahun 1990, beliau meramalkan bahawa alaf baru akan menyaksikan komputer yang mampu mengalahkan pemain catur manusia terbaik dunia, yang menjadi kenyataan.

Dia juga telah meramalkan peranti tangan mengambil alih kehidupan kita.

Pencarian untuk keabadian tidak lama lagi akan berakhir, dakwa seorang saintis

Kini dia mendakwa bahawa AI akan melepasi tahap kecerdasan manusia menjelang 2029.

Walau bagaimanapun, pada tahun berikutnya, dia berkata kita akan mencapai kuasa komputer yang begitu tinggi, sehingga keabadian berada dalam genggaman kita.

Bercakap kepada Futurisme, beliau berkata: “2029 ialah tarikh konsisten yang saya ramalkan apabila AI akan lulus ujian Turing yang sah dan oleh itu mencapai tahap kecerdasan manusia.

“Saya telah menetapkan tarikh 2045 untuk ‘Singularity’ iaitu apabila kita akan melipatgandakan kecerdasan berkesan kita berbilion kali ganda dengan bergabung dengan kecerdasan yang telah kita cipta.”

Kurzweil berkata manusia akan bergabung dengan robot tidak lama lagi

Bercakap pada podcast dengan rakan saintis komputer Lex Fridman, Kurzweil berkata manusia akan berasimilasi dengan komputer sehingga tahap fizikal manusia akan menjadi berlebihan.

Kurzweil mendakwa bahawa kita tidak lama lagi akan mencapai keupayaan untuk “memajukan jangka hayat manusia” dengan “lebih daripada setahun setiap tahun.”

Beliau juga berkata bahawa peningkatan ini akan membawa kepada keabadian.

Kita juga mungkin boleh memuat naik memori kita ke pangkalan data dalam talian

“Saya fikir kita boleh sampai ke sana pada penghujung dekad ini,” katanya.

Boffin itu tidak berhenti di situ dengan ramalannya, tetapi lebih jauh dengan mengatakan bahawa kita akan mempunyai robot mikroskopik dalam aliran darah kita dalam masa terdekat untuk membantu mengawal badan kita dan memastikan kita sihat.

Suatu hari nanti, kita juga akan mempunyai keupayaan untuk memuat naik memori pemikiran dan kenangan kita seperti di dalam drama bersiri Netflix ‘Black Mirror’ ke dalam ‘Cloud’.

Exit mobile version