Site icon TUHAU BAMBANGAN

Dewan Rakyat: Isi rumah terima RM300, bujang RM100, bulan depan

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan meneruskan Bayaran Bantuan Tunai Rakyat 2023 Fasa 1 yang pembayarannya diawalkan pada Januari tahun depan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pembayaran Fasa 1 memanfaatkan hampur 9 juta penerima dengan peruntukan RM2 bilion.

“Bayaran Fasa 1 ini akan memanfaatkan hampir 9 juta penerima dengan peruntukan RM2 bilion melibatkan kadar RM300 bagi setiap isi rumah dan RM100 untuk penerima bujang.

“Saya berharap penyaluran bantuan awal ini membantu meringankan beban yang ditamggung rakyat pada waktu ini,” katanya pada hari ini.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan usul Rang Undang-Undang (RUU) Kumpulan Wang Disatukan (Perbelanjaan Wang Masuk) 2022 bagi bacaan kali kedua di Dewan Rakyat pada selasa.

Pada masa yang sama, Anwar berkata kerajaan juga bersetuju untuk menyalurkan Bantuan Awal Persekolahan sebanyak RM150 kepada semua murid tanpa mengambil kira had pendapatan ibu bapa.

Bayaran yang akan disalurkan pada Januari ini adalah penting untuk mempersiapkan anak-anak dengan kelengkapan sekolah yang sepatutnya, tambah Anwar.

“Selain keperluan perbelanjaan bagi Rancangan Makanan Tambahan dan pembelian buku teks, kerajaan bersetuju untuk menyalurkan Bantuan Awal Persekolahan sebanyak RM150 kepada semua murid tanpa mengambil kira had pendapatan ibu bapa pada bulan Januari 2023,” ujarnya.

Exit mobile version