Site icon TUHAU BAMBANGAN

Tidak Kisah PM Seterusnya, Kembalikan Saja Hak Kami – Jeffrey

TENOM: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) tidak berminat dengan siapa perdana menteri akan datang tetapi menuntut hak rakyat Sabah dikembalikan, kata seorang pemimpin rakan gabungannya.

Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) Jeffrey Kitingan berkata GRS kini berada dalam kedudukan yang kukuh untuk mencabar keputusan yang dibuat oleh kerajaan persekutuan dan memastikan hak rakyat Sabah dilindungi.

“Kita, di bawah GRS, di Sabah tidak kisah siapa yang akan menjadi Perdana Menteri. Apa yang penting bagi kita ialah semua hak kita dikembalikan,” katanya dalam Siri Jelajah GRS di Tenom, Sabah.

Jeffrey berkata rakyat Sabah telah lama menderita akibat perpecahan dalam kalangan parti politik di negeri itu. Bagaimanapun, GRS telah berjaya menyelesaikannya, tambahnya lagi.

“Bukan mudah untuk membawa kawan dan musuh politik bersama-sama. Tetapi GRS melakukannya. Dan kerana mereka bersatu, mereka menjadi kuat. Inilah yang rakyat Sabah mahukan selama ini, dan kini tiba masanya untuk menunjukkan kepada kita sendiri, bahawa kita tidak akan diperintah lagi.

“Pembangkang juga menggunakan naratif politik ini. Tetapi rakyat tahu mereka akan sentiasa tunduk kepada tuan persekutuan mereka, dan mereka tidak mempunyai perpaduan yang betul dalam kepelbagaian di dalam parti mereka,” katanya.

Jeffrey menambah bahawa melalui perpaduan politik yang wujud di negeri ini, GRS akan menjadi kuasa politik yang mampu meningkatkan kuasa yang ada di Kuala Lumpur.

Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi GRS merangkap Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor, Pengerusi Penganjur Datuk Rubin Balang dan presiden-presiden parti GRS yang lain.

GRS terdiri daripada Bersatu Sabah, Parti Bersatu Sabah (PBS), STAR, Parti Maju Sabah (SAPP) dan Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (Usno).

Exit mobile version