Site icon TUHAU BAMBANGAN

AI boleh menggantikan sehingga 600,000 pekerja di Malaysia dalam tempoh 5 tahun

Berdasarkan anggaran Kementerian Sumber Manusia (Kesuma), sehingga 600,000 pekerja daripada 10 industri utama mungkin akan terjejas akibat pengenalan kecerdasan buatan, digitalisasi dan teknologi hijau yang akan membentuk masa depan pekerjaan.

Walau bagaimanapun, kebanyakan mereka dijangka dapat menyerap ke dalam pekerjaan baharu yang muncul. Anggaran ini merupakan sebahagian daripada laporan yang disediakan oleh Talentcorp yang berkolaborasi dengan beberapa industri untuk mengkaji impak teknologi terhadap pekerjaan dan cara menanganinya.

Menteri Kesuma, Steven Sim, menyatakan dalam sidang akhbar bahawa beliau berharap laporan ini dapat membantu industri dan pekerja menghadapi perubahan yang akan datang apabila lebih banyak syarikat menggunakan AI dan digitalisasi untuk automasi.

Machine learning reaction and ai artificial intelligence.Chat bot software network.big data and block chain system.Neuralink with smart brain.generative art

Beliau menyebut bahawa mungkin akan muncul 60 jenis pekerjaan baru hasil daripada teknologi ini dalam tiga hingga lima tahun akan datang dan laporan tersebut akan menunjukkan pekerjaan yang paling terjejas, terjejas sederhana dan kurang terjejas. Tambahnya, pekerja yang terjejas dengan risiko paling tinggi akan dapat beralih kepada pekerjaan baharu dengan mudah.

Beliau ingin orang ramai tidak melihat laporan ini secara negatif tetapi sebagai persiapan untuk menghadapi perubahan. Laporan ini akan mengkaji impak AI, digitalisasi dan teknologi hijau dalam sepuluh sektor penting termasuk teknologi maklumat dan komunikasi, perkhidmatan perniagaan global, pengeluaran farmaseutikal, pembuatan, perkhidmatan makanan dan lain-lain.

Sektor-sektor ini menyumbang kira-kira 60 peratus daripada KDNK 2023 dengan nilai RM933 bilion. Laporan tersebut dijangka memberikan perincian tentang sektor-sektor yang paling terjejas. Laman web yang disediakan juga bertujuan membantu pekerja dalam peralihan ke pekerjaan baru dengan memberikan maklumat dan insentif untuk meningkatkan kemahiran atau melatih semula.

Exit mobile version