Site icon TUHAU BAMBANGAN

SDBANK KINI DI BAWAH SELIAAN KETUA MENTERI DAN KEMENTERIAN KEWANGAN – HAJIJI

KOTA KINABALU: Bank Pembangunan Sabah (SDBank) kini diletakkan di bawah bidang kuasa Ketua Menteri, mengikut Ordinan Perbadanan Ketua Menteri. 

SDBank yang sebelum ini di bawah Sabah Development Berhad, kini juga terletak di bawah pemantauan Kementerian Kewangan Negeri. 

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor ketika mengumumkannya berkata, langkah itu adalah sebahagian daripad usaha yang dipersetujui bersama Kabinet Negeri bagi mengukuhkan lagi sokongan terhadap SDBank. 

“Usaha ini memperkukuhkan lagi komitmen kerajaan negeri untuk menyokong penuh SDBank dalam melaksana tanggungjawab kewangan yang seterusnya memperkasa pembangunan badan itu. 

“Kini SDBank boleh menumpukan perhatian penuh terhadap pembangunan ekonomi dan sosial sekali gus dapat melindungi alam sekitar ketika melaksanakan projek di Sabah,” katanya dalam satu kenyataan media, di sini, hari ini. 

Tambah Hajiji, lembaga baharu telah ditubuhkan baggi memacu SDBank ke arah hala tuju yang lebih strategik dengan Datuk Seri Lim Haw Kuang sebagai Pengerusi Eksekutifnya. 

“Ahli Lembaga yang lain termasuk Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan, Datuk Mohd Sofian Alfian Nair, Pengarah Kanan Bebas Bukan Eksekutif, Patricia Ubing, Datuk Vincent Pung, Dr Dionysia Kibat dan Datuk Brenndon Keith Soh,” katanya 

Sementara itu, Hajiji berkata, SDBank juga akan meneroka perkongsian strategik dengan Institusi Pembangunan Kewangan (DFI) lain untuk membiayai projek pembangunan yang disasarkan di Sabah.

“Kerajaan negeri melihat SDBank sebagai kunci dalam menyokong teras strategik dibawah Hala Tuju Sabah Maju Jaya dalam mempromosi dan melaksanakan pembangunan projek terbaik untuk kepentingan Sabah,” katanya.

Exit mobile version