Site icon TUHAU BAMBANGAN

LELAKI, 37, ORANG PERTAMA DIDAKWA BAWAH UNDANG-UNDANG ANTI-MENGINTAI

PETALING JAYA: Seorang lelaki berusia 37 tahun akan menjadi individu pertama didakwa mengikut Seksyen 507A Kanun Keseksaan baharu kerana mengekori.

Lelaki itu didakwa mengintai dan mengganggu secara seksual seorang jurugambar wanita popular selama bertahun-tahun, menghantar gambar lucah dirinya dan juga mengikutinya ke United Kingdom.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid berkata lelaki itu akan didakwa mengikut Seksyen 507A Kanun Keseksaan yang baru dibuat.

“Dia akan dibawa ke mahkamah Shah Alam dalam dua hari lagi untuk menghadapi pertuduhan,” katanya ketika dihubungi pada Rabu (9 Ogos).

Di bawah Seksyen 507A Kanun Keseksaan baharu, mengintai ditakrifkan sebagai tindakan gangguan berulang yang bertujuan atau mungkin menyebabkan kesusahan, penggera atau ketakutan kepada keselamatan sesiapa.

Media telah melaporkan bahawa polis telah menerima laporan mengenai gangguan seksual dalam talian yang dihadapi oleh jurugambar wanita itu sejak 2018.

Dalam satu siri tweet pada bulan Julai, Acacia Diana bercakap tentang pengalaman pahitnya diintai dan diganggu secara seksual oleh seorang lelaki selama hampir lapan tahun.

Dia berkata pengalaman pahit itu bermula pada 2016 apabila dia mempunyai blog untuk mendokumentasikan perjalanan dan projeknya apabila dia menerima komen pelik pada siarannya.

Dia mendakwa bahawa setahun kemudian ketika dia berada di sebuah restoran apabila seorang “lelaki menyeramkan” datang kepadanya semasa dia bersama seorang rakan dan memberitahunya bahawa dia menyukai kerjanya.

“Saya berterima kasih kepadanya dan memberitahunya untuk meninggalkan kami sendirian,” dia tweet.

Dia juga mendakwa bahawa semasa dia belajar di United Kingdom pada November, dia mendapat panggilan daripada keluarganya mengatakan bahawa seorang lelaki datang ke rumahnya. Dia memberitahu ayahnya bahawa dia mahu menjadi kawannya.

Dia mendakwa semasa berada di UK pada Disember tahun lalu, dia mendapat tahu suspek telah mengikutinya ke sana dan turut mendaftar untuk kelas yang turut dihadirinya.

Dia mendakwa, suspek turut menghantar mesej langsung di Instagram dirinya sedang melancap.

Dia ditangkap di United Kingdom dan dibebaskan dengan ikat jamin sementara polis menyiasat kes itu di sana.

Dia mendakwa polis di sana berhasrat menuduhnya melakukan gangguan seksual dan mengintai tetapi dia berlepas ke Malaysia dan tidak hadir untuk tarikh mahkamah.

Dia mendakwa sejak April tahun ini suspek terus mengganggunya dengan menghantar gambar kemaluannya.

Exit mobile version